Ruta del Vent, flora i patrimoni

Títol de la notícia
Data de la notícia
09/06/2024
Notícia

El passat 26 de maig va tenir lloc una ruta de reconeixement de plantes que es va aprofitar per identificar diferents elements de patrimoni de la zona. La Ruta del Vent és un recorregut ben senyalitzat en ple massís del Montgrí, dins el Parc Natural del Montgrí, Illes Medes i Baix Ter (Baix Empordà).

Hi van participar una trentena de persones i vam poder gaudir d’una assolellada i agradable passejada. Va ser una sortida organitzada per l’associació Gent del Ter, entitat de defensa del medi natural i cultural, i en la qual el nostre grup hi va participar oferint el guiatge.

La ruta va començar al Mas Ramades, a l’entrada de la Urbanització Torre Vella. Després d’una breu explicació per situar-nos al terreny, vam començar la pujada per una de les carrerades -antics camins ramaders- que es conserven a la zona tot comentant les plantes que anàvem trobant: aladerns (Rhamnus alaternus), llentiscles (Pistacia lentiscus), espinavessa (Paliurus spina-christi, vidalba (Clematis vitalba), etc.

Una vegada dalt del coll de les Sorres, vam seguir el camí que ens portà, passant per un forn de calç fins a l’aixart d’en Busqueta. Els aixarts són parets de pedra seca o tancats que es feien, aprofitant les pedres que s’extreien per condicionar els terrenys per als cultius, per delimitar els camps i camins evitant així l’entrada dels ramats. Aquí vam podem veure una barraca de pedra seca al bell mig i una altra de més petita integrada a l’aixart.

En aquest camp ens va sorprendre trobar un rodal de l’orquídia flor caputxina (Anacamptis pyramidalis), una de les de primavera però floració més tardana. Seguint un estret corriol vam passar una àmplia zona de garriga -formació vegetal dominada pel garric (Quercus coccifera)- fins arribar a una zona de pineda de pi blanc (Pinus halepensis) i pinyoner (Pinus pinea). Després d’una petita pujada vam arribar a una clapa d’alzinar i, en deixar-la, vam enllaçar amb la pista que ens portà al punt de sortida.