Centaurea emporitana
Compostes
VEGEU MÉS IMATGES / 
IL·LUSTRACIONS
Hivern
Primavera
Estiu
Tardor












Des.
Gen.
Feb.
Mar.
Abr.
Mai.
Jun.
Jul.
Ago.
Set.
Oct.
Nov.
DADES GENERALS:
Tipus de fitxa
ESPÈCIE
Codi del tàxon:
VTax4766
Nom científic:
Centaurea emporitana
Nom català:
-
Nom castellà:
-
Nom anglès:
-
Nom francès:
-
Nom occità:
-
DESCRIPCIÓ MORFOLÒGICA:
Forma vital :
-
Alçada :
80 cm
Subterrani: Rel axonomorfa, més o menys rizomatosa i amb rels adventícies fasciculades
Port: Planta multicaule i sufruticosa.
Tija/tronc: Tiges de fins a 80 cm, erectes i molt ramificades, des de la meitat, en branques patents [+]. Indument dens de pèls araneosos [+].
Fulles: Fulles de fins a 80 x 10 mm. Les basals llargament atenuades en pecíol [+] i les caulinars sèssils, auriculades a la base, araenoses i escàbrides per ambdues cares. El limbe de les fulles basals i de les caulinars inferiors és lanceolat, agut, mucronat i de marge enter o amb 1(2) parells de lòbuls cap a la base. Les fulles mitjanes i caulinars superiors similars a les anteriors però sèssils i amb el limbe ovato-lanceolat o oblongo-lanceolat.
Flor/inflorescència: Capítols radiants, amb les flors centrals hermafrodites i les de la perifèria neutres i patents [+]. Involucre de (12)14-17 x (4)6-8(10) mm, ovoide, arrodonit a la base, més o menys araenós, sobrepassat per les flors [+]. Bràctees imbricades i disposades aparentment en 7 o 8 sèries; les externes de color verd o verd-grogós (marronoses quan s’assequen) i amb pilositat laxament araneosa [+]; les mitges amb la base lanceolada i el marge estretament escariós, laxament araenoses i amb l'apèndix apical de (3)4-5 x (1)2-3 mm, pectinato-fimbriat i erecte [+]; les internes de 12-14 mm, linears o linear-espatulades, glabrescents i marge escariós-hialí, més o menys contretes en un apèndix espatulat, escariós, inciso-dentat o amb algunes fimbries hialines [+]. Corol·la més o menys papil·losa, la de les flors neutres de (16)19-23 mm, amb el tub blanquinós i el limbe, de color rosa-violeta, format per 5 lòbuls de 3,5-9 mm, oblongo-lanceolats, clarament desiguals i dos d’ells molt més petits [+]. La corol·la de les flors hermafrodites és de 13-16 mm, amb un tub de 6-7 mm, blanquinós, i un limbe de 7-9 mm format per 5 lòbuls de 3-5 mm, linear-lanceolats i també desiguals, de coloració blanquinosa-rosada o rosa-violeta [+]. Estams amb el filament pilós i anteres blanquinoses de 5-6 mm.
Fuit/llavor: Aquenis de 3,5-4 x 1,7 mm, oblongs o oblongs-el·lipsoidals i de secció el·líptica, que presenten al menys 4 costelles longitudinals més o menys marcades i d’altres secundàries menys perceptibles. Coloració groc-marronós i laxament pilosos [+]. Vilà doble escassament desenvolupat o absent.
ECOLOGIA:
Substrat:
Calcari
Freqüència:
-
Hàbitat:
<p>Herbassars humits més o menys nitrificats, camps, orles de bosc, etc.</p>
Altitut :
5 -
600
Naturalitat:
-
Descripció de la naturalitat:
-
Territori fisogràfic:
-
Zones fitogeogràfiques:
-
Àrees de distribució general :
-
Adscripció fitosociològica :
-
GBIF (Global Biodiversity Information Facility). http://gbif.org
TAXONOMIA SÁEZ & AYMERICH: Aquest apartat es troba en fase de desenvolupament
Ordre : -
Família : -
Gènere : -
Espècie : -
Tàxon de rang superior : -
Tàxons de rang inferior : -
Híbrids : -
TAXONOMIA BOLOS & VIGO:
Família : Compostes
Gènere : Centaurea
Espècie : Centaurea emporitana Vayr. ex Hayek
Tàxon de rang superior :
Centaurea emporitana
Tàxons de rang inferior :
-
-
Híbrids :
-
-
SINÒNIMS:
Centaurea emporitana Vayreda
Centaurea microptilon subsp. emporitana (Vayr. ex Hayek) Dostál
Centaurea microptilon subsp. emporitana (Vayr. ex Sennen & Pau) Dostál
Centaurea microptilon var. emporitana Vayr. ex Sennen & Paul in Bull
Jacea emporitana (Vayr.) Holub
Centaurea microptilon subsp. emporitana (Vayr. ex Hayek) Dostál
Centaurea microptilon subsp. emporitana (Vayr. ex Sennen & Pau) Dostál
Centaurea microptilon var. emporitana Vayr. ex Sennen & Paul in Bull
Jacea emporitana (Vayr.) Holub
FITOSOCIOLOGIA / HÀBITAT: Aquest apartat es troba en fase de desenvolupament
Divisió: -
Classe: -
Subclasse: -
Ordre: -
Subordre: -
Aliança: -
Subaliança: -
Associació: -
Subassociacio: -
Variant: -